-Jestem ogromnie zadowolona i szczęśliwa, że mój projekt „Muzyczne zapiski” został doceniony – mówi Dominika Łukasiewicz. Stypendium jest dla niej jak pensja i zapewnia jej przez dziewięć miesięcy spokojną pracę nad realizacją zgłoszonych przedsięwzięć. Wiążą się one z promocją regionu, muzyki i kompozytorów.
– Skupię się na udokumentowaniu i upowszechnieniu obecności w naszym regionie słynnych kompozytorów Franciszka Liszta, Karola Marii Webera i Gustawa Mahlera i innych – wyjaśnia stypendystka. – Każdy z nich koncertował u nas, a w ich twórczości można odnaleźć ślady pobytu w Karkonoszach – wyjaśnia. – Jak tylko będzie to możliwe, wybiorę się do Drezna i Wiednia, by w tamtejszych bibliotekach zapoznać się dokumentacją, listami i wspomnieniami kompozytorów – mówi pani Dominika.
Lwówek muzycznym centrum regionu
Na razie stypendystka skupia się na lokalnych wątkach. Między innymi koncertami Liszta w pałacu Hohenzollernów w Lwówku Śląskim. Występowali w nim słynni kompozytorzy.
Przez niemal dwie dekady Lwówek Śląski był muzycznym centrum regionu. Stało się to dzięki zamiłowaniu księcia Konstantyna von Hohenzollerna-Hechingena do muzyki. Książę do swojej nowej siedziby w Lwówku Śląskim sprowadził z Hechingen dwór i królewską orkiestrę. Reprezentacyjna sala pałacu została zaprojektowana z myślą o organizowaniu w niej wielkich koncertów muzycznych.
Koncertowali Liszt, Wagner i Mahler
Pierwszy koncert odbył się w 1852 roku. Orkiestra liczyła 45 muzyków i miała w repertuarze utwory najbardziej znanych kompozytorów. Koncerty muzyczne w pałacu Lwówku Śląskim wzbudzały wielkie zainteresowanie, przyjeżdżali na nie mieszkańcy z terenów od Wrocławia do Drezna. Gdy kapelmistrzem i głównym dyrygentem został Max Seifritz, orkiestra symfoniczna zyskała największą sławę. Prasa zaczęła rozpisywać się o muzycznym Lwówku Śląskim określając go jako Śląski Weimar. Z tą orkiestrą koncertował nie tylko Franciszek Liszt, ale także w grudniu 1863 roku Ryszard Wagner.
Związki Mahlera z Hauptmannem
Edukatorka muzyczna planuje zająć się także Gustawem Mahlerem, który bywał na Dolnym Śląsku (Wrocław, Legnica, Nowy Kościół, Jagniatków, Szczawno-Zdrój) a jednym z jego pierwszych, młodzieńczych, nieukończonych dzieł była opera „Rübezahl” o Karkonoszu – Duchu Gór z Sudetów. Znajomość i sympatia łączyła austriackiego kompozytora z śląskim noblistą Gerhartem Hauptmannem. Dramatopisarz korespondował z kompozytorem i uczestniczył w koncertach, którymi dyrygował muzyk.
W „Muzycznych zapiskach” edukatorka zamierza zająć się także twórczością Karola Marii Webera, który w 1804 roku pracował we Wrocławia, gdzie 11 lipca objął stanowisko dyrektora muzycznego we wrocławskim teatrze. Doświadczenia lat spędzonych we Wrocławiu położyły fundament do późniejszej działalności Webera jako kapelmistrza w Pradze i Dreźnie oraz ugruntowały renomę jako dyrygenta. Miał wspólny projekt opery Rübezahl (Liczyrzepa) z dyrektorem teatru Johannem Gottliebem Rhode, który pozostał nieukończony.
Dominika Łukasiewicz swoje audycje o tych kompozytorach oraz innych związanych z Karkonoszami zaprezentuje w internecie. Planuje ponadto realizację dwóch koncertów plenerowych.
Stypendia MKDNiS dotyczą realizacji przedsięwzięć twórczych lub zakresu upowszechniania kultury takich jak: przygotowanie cyklu obrazów, fotografii, rzeźb, stworzenie projektów artystycznych z wykorzystaniem technik filmowych czy komputerowych, prowadzenie warsztatów ceramicznych, opracowanie materiałów do monografii, projekty stron internetowych, tworzenie scenariuszy filmowych. Łączna kwota przyznanych stypendiów wynosi 13 mln zł.