Na Dolny Śląsk przyjechał już pierwszy z nowo kupionych pociągów Elf 2. Pięcioczłonowy skład jest teraz testowany. Pierwszych pasażerów zabierze latem 2022 roku.
Zakupy Kolei Dolnośląskich to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Przewoźnik kupił w sumie 13 nowych pociągów Elf 2. Pierwszy z nich przechodzi właśnie testy techniczne na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Ich przejście jest ważnym krokiem przed dopuszczeniem do ruchu, co powinno nastąpić we lipcu 2022 roku.
– To pierwszy dzień testów naszego nowego pojazdu. Przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego testy są niezbędne, żeby w przyszłym roku ten skład mógł obsługiwać linie kolejowe na terenie naszego województwa. Przed dopuszczeniem do ruchu czekają nas jeszcze kolejne testy w naszej bazie technicznej w Legnicy – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Kupiliśmy łącznie 13 pojazdów tego typu. Pięć z nich już za 9 miesięcy pojawi się na dolnośląskich torach. Będą to pierwsze pojazdy elektryczne wyprodukowane przez bydgoską Pesę w naszym taborze.
Nowa generacja pociągów elektrycznych
Elfy 2 mają 250 miejsc siedzących, a każdy może zabrać na swój pokład łącznie 540 pasażerów. Pojazdy są pięcioczłonowe i mają po osiem par drzwi na każdą stronę. W środku zadbano o dodatkowe udogodnienia dla podróżnych: klimatyzację, dostęp do sieci WiFi czy defibrylator AED. Podróżni będą mogli skorzystać z miejsca na przewóz roweru czy dodatkowego bagażu, wyznaczono też specjalne miejsca dla wózków osób z niepełnosprawnościami.
– Model wybrany przez Koleje Dolnośląskie należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych produkowanych przez Pesę Bydgoszcz. Elf 2 podczas jazdy rozwija prędkość do 160 km/h – zaznacza Maciej Walczak, szef kontraktu Kolei Dolnośląskich w PESA Bydgoszcz. – Pięcioczłonowy skład może zabrać na pokład pięćset osób. Zadbaliśmy o to, by podczas podróży pasażerowie mogli korzystać ze wszystkich udogodnień – dostępu do internetu, wtyczek USB czy specjalnie wyznaczonych miejsc. Czas produkcji takiego pociągu zajmuje średnio dziewięć miesięcy, jednak po tym czasie niezbędne jest przejście wymaganych testów i procesów homologacyjnych.
Elfy 2 pojadą do Jelcza-Laskowic
Pierwszy pojazd weźmie na swój pokład pasażerów już w lipcu 2022 roku, a wszystkie nowe składy pojawią się na dolnośląskich torach z końcem kwietnia 2023 r. Zamówione pociągi będą realizować połączenia na liniach Oleśnica – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice.
– Już od grudnia zostaną wznowione połączenia na linii 292, którą początkowo obsługiwać będzie nasz pojazd hybrydowy. W przyszłym roku mieszkańcy okolicznych gmin będą mogli korzystać z nowoczesnych pociągów Elf 2, które są specjalnie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego – komentuje Bartłomiej Rodak.
źródło: Koleje Dolnośląskie
2 komentarze
Taki wielki i szybki pociąg powinien kursować tam, gdzie będzie w pełni wykorzystany. A więc największe prędkości i największe potoki pasażerskie. Taka linia na Dolnym Śląsku jest właściwie tylko jedna, to linia Zgorzelec – Wrocław przez Węgliniec, Bolesławiec, Legnicę. Widziałbym go jeszcze na trasie Wałbrzych Centrum – Wrocław Główny. Ale po elektryfikacji linii do Świeradowa ten pociąg powinni też dawać na kursy Świeradów – Lubań – Węgliniec – Wrocław. Można wtedy dobudować odnogę Cyklostrady Dolnośląskiej do Gryfowa Śl. (wraz z obszernym parkingiem rowerowym pod dworcem w Gryfowie Śl.), byłaby bardzo dogodna przesiadka na nowoczesny pociąg.
na szczęście nie będzie zajeżdżał do naszego lwufka – jeden przejazd i by nam wyludnił naszą dziurę na 3 pokolenia do przodu