„Katarzyna” zakończyła drożenie tunelu kolejowego na linii Wrocław – Jelenia Góra. Teraz wykonuje prace związane z budową izolacji przebudowanego obiektu. Maszyna umożliwia prace w technologii „tunel w tunelu” i bezpieczny przejazd pociągów. Od 12 do 27 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 130 mln zł jest finansowania ze środków budżetowych i dokapitalizowania.

Głównym efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław – Jelenia Góra. Więcej pociągów szybciej będzie przejeżdżać przez poszerzony i odnowiony tunel kolejowy w okolicy Trzcińska.

– Nowatorskie technologie wykorzystane w przebudowie tunelu koło Trzcińska minimalizują wpływ na kursowanie pociągów. PKP Polski Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zwiększają możliwości kolei w oparciu o nowoczesne rozwiązania. Tunel na ważnej trasie kolejowej Dolnego Śląska pozwoli na sprawniejsze podróże – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław – Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Specjalna maszyna TEM Katarzyna zakończyła w październiku drążenie. Obecnie wykorzystywana jest przy montażu izolacji na ścianach tunelu. Praca Katarzyny umożliwiła realizację robót i bezpieczny przejazd ponad 30 pociągów na dobę. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji w czasie prac.

Kolejny etapu projektu ze względu na szeroki zakres prac wymaga zamknięć torów w tunelu.

W dwa tygodnie Katarzyna zostanie zdemontowana. Wprowadzone zostanie kolejne urządzenie – tzw. mobilny szalunek. To maszyna, która pracuje na 10-cio metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu. Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii „tunel w tunelu”, zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.

Zmiany w komunikacji

Od 12 do 27 listopada zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) na odcinku Janowice Wielkie – Jelenia Góra. Informacje o ZKA są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, które jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.

Tunel koło Trzcińska to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Tunel jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Połączenia towarowe zapewniają obsługę m.in. kopalni odkrywkowych.

Fot. PORR, info. PKP PLK SA

1 Comment

  1. 130 mln a znaczącego czasu dojazdu w nowym rozkładzie nie widać, EIP wraca, fajnie korzystałem ale czy jak Pendolino jeździło przed remontem to coś się z nim działo? Zastanawia mnie czy to się kiedyś „zwróci”.

Write A Comment


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

887732136

Zgłoś za pomocą formularza.