Jeleniogórzanie rezerwowali sobie w kalendarzach datę 4 marca, bowiem tego dnia w BWA w Jeleniej Górze miała zostać otwarta wystawa rzeźb Davida Cernego, czeskiego rzeźbiarza, jednego z najważniejszych współczesnych artystów światowych. Wizjonera, który za pomocą swojej twórczości zdecydowanie ingeruje w przestrzeń publiczną. Niestety, artysta podjął decyzję o przełożeniu wernisażu swojej wystawy w BWA z uwagi na dramatyczną sytuację w Ukrainie.

Galeria BWA o dwa tygodnie przedłuża zatem wystawę „Karkonosze.Fotografia 1945 – 2021”.

18 marca o godz. 17.00 zaplanowano wernisaż wystawy „Dialogi – Alternatywna historia sztuki według Jerzego Kosałki”.

Wystawa rzeźb Davida Cernego odbędzie się w BWA w Jeleniej Górze w innym terminie. Warto śledzić fanpage BWA, by jej nie przegapić. Artysta porusza w swoich pracach tematy społeczne, krytykuje kulturę konsumpcjonizmu bywa arogancki i kontrowersyjny. Prowokuje, zmusza do myślenia, nie pozwala przejść obojętnie obok swoich realizacji. David Černý często odwołuje się do najświeższych wydarzeń politycznych, kulturalnych, obyczajowych. Prace artysty należy przyjmować z przymrużeniem oka, ale, jak pisze Tomáš Pospiszyl, „co do zasady, on nie żartuje”. W BWA prezentowane będą instalacje oraz rzeźby z lat 1994 – 2020, m.in. „Naukowcy”, „Ameryka” (z serii „Xray”), „Zestawy”, „Wisielec” i „Brzoskwinie”. Prace te dotyczą cielesności, kondycji człowieka, przemocy, niebezpieczeństw dzisiejszego świata. Pokazują dystans do siebie, a także radość życia.

David Černý znany jest głównie z relacji rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej wielkich miast. Ekspozycje galeryjne to wielka rzadkość.David Černý (ur. 1967) – jeden z najważniejszych przedstawicieli sztuki współczesnej na świecie. Zyskał rozgłos w roku 1991, kiedy pomalował na różowo praski pomnik sowieckich czołgistów. David Černý jest autorem m.in. prac: „Koń” (1999), rzeźba świętego Wacława, patrona Czech, siedzącego na martwym, odwróconym do góry nogami koniu; „Tower Babies” (2000), seria ponadnaturalnej wielkości figur raczkujących niemowląt przymocowanych do wieży telewizyjnej Žižkov; „Streams” (2004), rzeźby dwóch mężczyzn oddających mocz na mapę Czech; „Shark” (2005), figura Saddama Husajna w zbiorniku z formaldehydem; „Uczty olbrzymów” (2005), wiata przystankowa nawiązująca do skomplikowanej historii Czech oraz Liberca; „Entropa” (2009), instalacja w kształcie modelu do składania, której części ilustrują stereotypy związane z państwami Unii Europejskiej; „Gesture” (2013), rzeźba dłoni z wysuniętym środkowym palcem.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.