Z pięciu projektów rewitalizacji linii kolejowych wprowadzonych przez samorząd województwa dolnośląskiego do programu Kolej Plus jeden miał być realizowany w naszym regionie. Do programu wpisana została rewitalizacja linii Zgorzelec-Bogatynia. Niestety zadanie nie znalazło się w postępowaniu przetargowym, bo samorządów nie stać na partycypacje w kosztach.
Zarząd województwa ogłosił przetarg na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech linii: Środa Śląska – Wrocław, Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, Wrocław – Kobierzyce – Piława Górna. Brakuje przetargów dla odcinków Zgorzelec – Bogatynia i Oleśnica – Kępno.
W przypadku dotyczącym naszego regionu decydujący okazał się stan finansów samorządów gminnych. Samorząd województwa wyznaczył wysoki próg partycypacji gmin w realizacji zadania, bo wynoszący łącznie aż 10 mln zł. Pieniądze miałyby wyłożyć powiat zgorzelecki, Bogatynia, Sulików oraz gminy wiejska i miejska Zgorzelec. Gotowość do współuczestnictwa w projekcie zgłosiła tylko Bogatynia, pozostałych samorządów obecnie na to nie stać, także przez pandemię, która radykalnie zmniejszyła dochody gminnych budżetów.
Potwierdza to Michał Nowakowski, rzecznik marszałka województwa: – Po spotkaniach z samorządami lokalnymi, na terenie których realizowane miały być poszczególne projekty, wskazano trzy, które spotkały się z najwyższym zainteresowaniem i gotowością do partycypacji w ich realizacji – mówił.
Wśród zadań, na które ogłoszono przetarg jest rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Bardzo ważna dla regionu jeleniogórskiego, bo otwierająca drogę do rewitalizacji dalszego odcinka linii nr 284, od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego. Ten fragment linii został już przejęty przez samorząd województwa.
Fot: KD
3 komentarze
Cały ten program rządowy Kolej Plus to niezła ściema. Wychodzi na to że samorządy mają same sobie finansować odbudowę kolei . W całej Polsce już chyba z połowa linii pierwotnie zgłoszonych do tego programu wypadła z niego. Przecież szczególnie biednych małych samorządów nie stać na wydanie milionów. Gdyby gminy miały takie pieniądze to już dawno by sobie poradziły z wykluczeniem transportowym. To rolą państwa jako instytucji jest właśnie finansowanie takich inwestycji. Chyba że komuś od początku chodziło o to aby przypadkiem za dużo pieniędzy z budżetu na to nie poszło. Ale TVP podaje że program Kolej Plus to sukces totalny.
całe szczęście że nikt nie planuje remontu linii do lwufka. my cenimy spokój i ciszę
Nie ma pieniędzy ? A tzw premier mówił że jest 24 miliarda +.
Nie ma pieniędzy dla obywateli ,suwerena ALE są dla kleru, sekt typu łorojuris” , sekciarskiego kościola Rydzyka , na pałace biskupów, na utrzymanie klechow prawie razem z katechetami 15 miliardów OFICJALNIE,a lud na piechot i za miskę zupy.
Według opracowań socjologów, ekonomistow światowych za kilka lat grozi nam rewolucja socjalna .Oby nie było za późno.